Tutten - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu Tutten - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu

Tutten

Door: Fokelien

Blijf op de hoogte en volg Fokelien

28 Maart 2010 | Egypte, Caïro

In een huis waar vijf meiden bij elkaar wonen is het te verwachten dat er zo nu en dan getut moet worden. En met alle vervuiling, zon, en nog een restje zee van Dhahab in ons haar, vonden Kari en ik het hoog tijd voor een haarmaskertje.
Toevallig hadden we het net een week daarvoor nog gehad over allerlei haarmasker-receptjes. Honing, yoghurt, olijfolie, en eieren. De hele ontbijttafel was voorbijgekomen. Ik moet toegeven dat het wat dubieus klinkt, maar we dachten: het ergste wat er kan gebeuren is dat we nog een paar dagen naar honing ruiken. (De eieren daar waagden we ons niet aan.)
Op naar de supermarkt dus, waar we een enorme pot honing gekocht hebben. Maar wel de goedkoopste natuurlijk, we doen ons best om in te burgeren hier, maar we blijven Nederlanders natuurlijk. Zonde om dure honing in je haar te smeren. Een pot was de helft goedkoper dan de andere potten honing, en twee keer zo groot. Daar viel onze keus dus direct op. Ook al zag het er erg donker uit, maar het heette “zwarte honing” (‘asl iswid) dus het zou wel kloppen.
Thuis aangekomen moest eerst de honing opgewarmd worden. Pot open, roept Kari uit: “hu! Dat ruikt naar appelstroop!” Jakkes ja, het ruikt veel te bitter voor honing, maar even een lepeltje proeven. Nou dat wordt een week pannenkoeken eten: we hebben een enorme pot suikerstroop gekocht! Geen wonder dat het zo veel goedkoper was dan die potten honing.... Zou stroop ook goed zijn voor je haar? Het is alleen maar suiker, kan niet slecht zijn. We gooien het er voor de zekerheid maar bij. Dus wij hebben een papje gemaakt van yoghurt, olijfolie en... suikerstroop. De volgende stap was op naar de badkamer waar we met veel geschater om dit belachelijke idee een voor een ons hoofd boven het bad hingen om het lichtbruine goedje in ons haar te smeren. Vervolgens een plasticzak en een handdoek erover, en een halfuurtje laten intrekken.
De laatste en spannendste stap was het uitwassen van onze plakkerige haren en voelen of er iets veranderd was. En ilhamdudillah! Het werkte. Onze haartjes voelden zijdezacht aan. Zo waren we gelukkig niet helemaal afgegaan voor de rest van onze huisgenootjes.... En voor de dames die geïnteresseerd zijn: voor droge puntjes is het waardeloos, maar de rest van je haar wordt heerlijk zacht. Het recept is simpel, bovengenoemde ingrediënten bij elkaar gooien in een kommetje en in je haar smeren. Alleen even de honing opwarmen van te voren, dan trekt het beter in je haar. Smeer ze!

• 29 Maart 2010 - 07:17

Sigrid:

Top! Heb helaas net een dure shampoo gekocht aangezien de kapper haar verbazing om de totale verwaarlozing van mijn haar niet kon verbergen. Nu ja... voor als 'ie op is heb ik nu een plan.

Liefs!