Scams 1 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu Scams 1 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu

Scams 1

Door: Fokelien

Blijf op de hoogte en volg Fokelien

02 Februari 2010 | Egypte, Caïro

Taxi scam, 30-01-‘10
Na de khan al-khalili markt een zeurende taxi chauffeur over de prijs. Toen we wilden uitstappen stemde hij echter in met onze prijs, ok ok. Nou goed, vooruit dan maar. Vervolgens bleek zijn taxi bijna uit elkaar te vallen. Zo te horden moest de smeer olie nodig bijgevuld worden, met veel kabaal ging het wrak dan ook niet veel harder dan 30. Toen we ons hierbij neergelegd hadden, begon het er helaas op te lijken dat onze taxi chauffeur het nog steeds niet eens was met de prijs en hem nu het goedschiks niet gelukt was ons kwaadschiks zou proberen af te zetten. Hij nam een route door allerlei ontzettend arme bouwvallige wijken, die we absoluut niet kenden, even vreesden we nog dat hij in een stil steegje zou stoppen en ons alsnog zou beroven. Maar hij haalde een iets mildere maar toch gevreesde toeristen-oplicht-truc uit. Hij sopte midden in een wijk die wel iets bekender leek, maar nog steeds niet helemaal, zeker niet nu we onze oriëntatie totaal kwijt waren na onze kleine sight-seeing tour door de arme wijken van Cairo. Hij draaide zich om en zei doodleuk: “Dit is Duqqi, jullie wilden naar Duqqi, dus als jullie nu nog verder willen moeten jullie meer betalen.” Er was de hele rit al geruzie geweest over de prijs, dus toen hij dit zei werden we echt woedend. We hebben de beste man een fijne dag gewenst en zijn uitgestapt. Tot zover alles goed, alleen kwam hij achter ons aan. Omdat we al helemaal moe en murw waren van de extreme smog die dag en de chaos van de khan al-khalil markt hebben we hem toch maar het kleinnste biljet dat we konden vinden gegeven. Helaas was dat een briefje van 20. Volgende keer doen we dat dus echt niet meer. Als ze ons niet brengen waar we heen willen, stappen we uit en lopen we weg. Ze krijgen geen cent, no service, no pay. Shukran, ma’assalama.

• 02 Februari 2010 - 18:27

Janine & Arjan:

Tja, het is wat met die taxi chauffeurs! Gelukkig spreken jullie nog een paar woorden Arabisch, is wel handig zo nu en dan!

Liefs!

• 03 Februari 2010 - 10:26

Martijn:

Hoi Fook!

Leuk om je eerste kennismakingen met Egypte te lezen. Veel succes met je studie en ook met de taxichauffeurs! ;)

Groetjes!

• 07 Februari 2010 - 22:15

Laurens:

Dat is de spirit!

wel mooi om te lezen vanuit hier.
    groet,