language pollution - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu language pollution - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu

language pollution

Door: Fokelien

Blijf op de hoogte en volg Fokelien

18 Februari 2010 | Egypte, Caïro

Nu we bijna een maand in Cairo zijn beginnen er steeds meer Arabische woorden ons taalgebruik in te sluipen, wat vaak leidt tot veel hilariteit. Ik begin het vooral te merken wanneer iemand van thuis belt. Dan kan ik het opeens niet meer over de takyief hebben maar moet ik netjes airco zeggen. Vandaar dus een kleine proeve uit ons eigen nieuwe dialect.

een mutawassit dag in Cairo: 's ochtends staan we om half acht op om naar het instituut te gaan. Als we allemaal klaar zijn nizillen we naar de straat. Beneden wensen we de bawwaab sabah algeer.
Vervolgens yarkabben we de taxi. Wanneer we op de plek van bestemming zijn noemt de taxi chauffeur een prijs die natuurlijk over 'awi is. Dan zeggen wij hem "haram aleik" en betalen we hem 6 pond. Terwijl we het laatste stukje naar het instituur lopen hebben we het erover hoe de taxi chauffeurs ons narfissen. Na de lessen gaan we naar huis en eten we een broodje ta'amiyya met baba ghanoush. Vaak gaan we 's avonds nog wel wat doen, zoals vanavond naar een lezing en de Cairo Jazz club. En dan is onze dag alweer gallas.

• 18 Februari 2010 - 15:24

Maarten: