Saqqara - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu Saqqara - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Fokelien Kootstra - WaarBenJij.nu

Saqqara

Door: Fokelien

Blijf op de hoogte en volg Fokelien

24 Februari 2010 | Egypte, Caïro

Saqqara

Op zaterdag 20 februari organiseerde het NVIC een excursie naar de opgravingen in Saqqara. Aangespoord door de archeologe in ons huis hebben we met zijn zessen besloten ons op te geven. Een groot succes. ’s Ochtends verzamelden we ons bij het instituut, waar een lezing geven werd voor alle deelnemers. In het kort werd de geschiedenis van de site gegeven en uitgelegd wat we er te zien zouden krijgen.
Na een halfuurtje met een busje kwamen we bij Saqqara aan. Toen we uit de auto met airco stapten voelden we meteen de scherpe woestijn zon, maar gelukkig zonder alle smog van Cairo. Een hele verademing dus. Toen alle deelnemers verzameld waren werden we naar de het opgravingterrein gebracht, waar we opgewacht werden door 5 archeologen die ons door vijf graven zouden leiden. Een hele mooie kans om eens een opgraving van dichtbij te bekijken, iets waar je anders niet zomaar bij kunt komen. En de graven bleken ook zeer de moeite waard te zijn. Er waren ondanks alle plunderingen nog vrij veel reliefs over en er was al behoorlijk wat restauratie werk gedaan, waardoor er een goede voorstelling te maken was van hoe de graven er ooit uitgezien hadden. Dit werd nog verder verlevendigd door de enthousiaste rondleidingen van de archeologen ter plekke, die allemaal ook actief betrokken waren bij de opgravingen. Vooral Harold Haze was erg entertaining. In zijn kaki broek, met legergroene bloes, en een baard van een paar dagen zag hij eruit alsof hij zo uit een discovery channel serie was weggelopen. Ook zijn verteltoon paste precies in dit plaatje. Een mooie rondleiding om mee af te sluiten dus.